Het spits afbijten

25 november 2011

Een goed moment om mij even voor te stellen. Ik ben een 23 jarige studente aan de Universiteit van Amsterdam, en al een aantal jaren in toenemende mate geïnteresseerd in koken. In het voorjaar van 2011 werd bij mij vastgesteld dat ik zowel een granen als een koemelk allergie heb, wat het drukke alledaagse leven van een student toch nét even wat lastiger maakt. Maar voor een kookliefhebber is het natuurlijk ook weer een extra uitdaging. En zo'n allergietje of 2 gaat er natuurlijk niet voor zorgen dat ik bij de pakken neer ga zitten. Dus begon ik mij vol frisse moed te verdiepen in wat ik dan wél mocht hebben, en hoe ik het koken voor mijzelf zo makkelijk mogelijk kon maken. Maar het moest natuurlijk wel gezond en lekker gevarieerd blijven: challenge accepted. 


Om mij heen begon ik steeds vaker verhalen te horen over "lotgenoten" (wat klinkt dat lekker zwaar op de hand), die het toch maar erg lastig vonden om leuke nieuwe gerechten voor zichzelf te bedenken, en dan toch weer vaak terugvielen op een ondefinieerbaar groentenprutje met een stukje vlees of vis. En dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Ook met een gluten of granen allergie is het absoluut mogelijk om lekkere, en vooral gevarieerde gerechten op tafel te zetten. Toen ik zelf op zoek ging naar glutenvrije recepten kwam ik meestal terecht op Amerikaanse website's en blogs. Dit is op zich geen probleem, maar in deze recepten wordt vaak met ingrediënten gewerkt die in Europa niet, of heel lastig te krijgen zijn.  Wat ik persoonlijk ook altijd lastig vind is het omrekenen van ounces naar grammen, en fahrenheit naar celsius. Het is niet erg, maar het is fijner als het niet hoeft. 


En zo werd het idee voor deze blog geboren. Mijn doel is om gemakkelijke gerechten te delen die zonder al te veel moeite op verschillende voedsel allergieën aan te passen zijn. Ook zal ik van tijd tot tijd wat tips geven die het dagelijks leven met een voedselallergie wat makkelijker zullen maken. 


Terug achter het aanrecht zou ik zeggen (en jawel, dit geldt ook voor mannen!)


Veel kookplezier!
Philippa

0 comments:

Een reactie posten