5 spices cupcakes met maple glazuur

01 april 2012

Nadat ik de hele zondag ochtend en middag al druk in de weer was geweest, realiseerde ik me dat ik echt ontzettende zin had in cupcakes. De rest van de week zal ik waarschijnlijk wel weer geen tijd hebben om uitgebreid te gaan staan kokkerellen, dus daar is zondag dan ook de perfecte dag voor. Ik ging even snel online naar wat recepten kijken, maar er stond zo snel niets tussen waar ik nou echt zin in had. Dus besloot ik te kijken wat ik toevallig in de kast had staan, en maar zelf iets leuks te verzinnen. En ik was blij verrast met het resultaat.



Al een tijdje had ik een potje Chinese 5 spices in de kast staan, maar ik wist niet zo goed wat ik er mee moest doen. Het mengsel bestaat uit peper, kaneel, venkel, kruidnagel en anijs, wat me toch het lekkerste leek in zoete gerechten. Ook had ik een aangebroken zakje met geraspte kokos staan, wat ik eigenlijk ook echt een keertje moest gaan opmaken. Ik had geen idee of deze smaken goed bij elkaar zouden passen, maar ik besloot om de gok maar gewoon te nemen, en er het beste van te hopen. Zo kwam ik tot dit recept..


Voor ongeveer 16 cupcakes


Voor de cupcakes

100 gram boekweitmeel
50 gram rijstemeel
50 gram gluten-vrij meel
1 theelepel baking soda
1 ½ theelepel arrow root
1 theelepel zout
150 gram rietsuiker
2 eieren
4 a 5 flinke eetlepels kokosolie
1 theelepel vanille extract
2 theelepels chinese 5 spices
ongeveer 50 gram geraspte kokos
paar scheutjes sojamelk/rijstmelk/amandelmelk (tot de substantie van het deeg goed is)

Voor het glazuur
Poedersuiker
Maple syrup

Meng de verschillende soorten meel samen met de baking soda, arrow root, zout en suiker door elkaar. Voeg vervolgens de eieren en de kokosolie toe. Meng daar doorheen het vanille extract, de 5 spices en de kokos. Voeg vervolgens steeds een scheutje melk toe en roer alles goed door elkaar totdat het mengsel de juiste substantie heeft gekregen.

Verdeel het mengsel over de papieren of siliconen cupjes, en bak ze in een voorverwarmde oven op 160 C in ±25 minuten.

Laat de cupcakes goed afkoelen.

Meng in een bakje flink wat poedersuiker met maple syrup. Telkens een beetje maple syrup blijven toevoegen tot je een goede glazuur substantie hebt gecreĆ«erd. Schep met een theelepel een beetje glazuur op de cupcakes en verdeel het goed over de bovenkant.  

0 comments:

Een reactie posten