Glutenvrije quiche

22 mei 2012

Bron afbeelding
Hartige taarten vind ik heerlijk, en het is een van de dingen die ik absoluut heb gemist sinds ik geen granen meer eet. Quiche is zo'n makkelijk gerecht om te maken omdat je er eindeloos mee kunt variëren, bijna iedereen het lekker vindt, en je het heel goed een paar dagen kunt bewaren. Dus nog niet zo lang geleden besloot ik om de gok te wagen, en te proberen om een glutenvrije quiche te gaan maken. De substantie van glutenvrij brooddeeg vind ik vaak nogal raar en een beetje plakkerig, dus ik had me er mentaal al op voorbereid dat het op een mislukking zou uitlopen. Maar niets was minder waar. Het resultaat oversteeg mijn verwachtingen!


Ik heb de quiche gemaakt met wat ik toevallig in huis had, maar je kunt deze natuurlijk vervangen door je eigen favoriete ingrediënten!


Voor de bodem:
200 gram glutenvrij bloem voor brood (bv. van Schär)
1 eidooier
1 theelepel rietsuiker
1 theelepel arrow root
120 gram boter
¼ theelepel zout
ong. 100 ml amandelmelk (kan ook iets meer zijn)

Voor de vulling:
Olijfolie
Broccoli
Spinazie
1/2 rode paprika
1 rode ui
2 tenen knoflook
2 a 3 tl Toscaanse kruidenmix (Oil&Vinegar)

3 eieren
Scheutje amandelmelk

Geitenkaas
Geraspte kaas

Voorverwarmde oven op ongeveer 180C
Ronde bakvorm met een doorsnede van ongeveer 23 cm

Bereidingswijze:
Meng alle ingrediënten voor de bodem goed door elkaar totdat je een goede deegsubstantie krijgt. Het beste is om dit met een mixer met deeghaken te doen, aangezien glutenvrij meel zo plakkerig is en je dit slecht van je handen af krijgt. Als het deeg niet de juiste substantie heeft blijft je steeds kleine scheutjes amandelmelk toevoegen totdat je een mooi, egaal deeg krijgt. 

Doe het deeg rechtstreeks in een ingevette bakvorm zonder het eerst uit te rollen, hier is het te plakkerig voor. Duw met je vingertoppen het deeg uiteen totdat het netjes over de bakvorm verspreid is. Bak de bodem vervolgens 5 minuten (niet langer!) in de oven om het deeg wat steviger te laten worden. Zo kan het de vulling straks beter dragen. Mocht je bang zijn dat de bodem teveel gaat rijzen in deze 5 minuten, dan kan je er altijd een klein gewicht opleggen, bijvoorbeeld bakbonen. 

Haal de bodem na 5 minuten weer uit de oven. Mocht de bodem iets omhoog zijn gekomen, dan kun je die met je vingertoppen heel gemakkelijk weer wat indrukken.



De vulling maken:
Fruit de fijngesneden rode ui in een goede scheut olijfolie, maar zorg ervoor dat deze niet te bruin wordt. Voeg de kruiden bij de ui en laat even meebakken.

Doe daarna de broccoli, paprika en knoflook erbij. Sommige mensen doen de knoflook meteen al met de ui in de pan, maar ik doe dit liever pas wat later, aangezien knoflook nogal snel kan aanbranden. Voeg als laatste nog de spinazie toe. Wanneer je spinazie uit de diepvries gebruikt, zorg er dan voor dat deze goed ontdooit en uitgelekt is, anders wordt de quiche vulling te nat. 

Als alles voldoende gebakken is, haal de pan van het vuur en schep de vulling op de quiche bodem. Zorg dat alle ingrediënten goed over de bodem verdeeld zijn.

Mix 2 eieren en wat amandelmelk goed door elkaar en verdeel over de quiche.

Brokkel als laatste naar smaak wat verse geitenkaas en wat geraspte kaas over de quiche heen. Dit kan in principe elke kaassoort zijn die je lekker vindt. 

Bak de quiche in de voorverwarmde oven voor ongeveer 50 minuten.

Serveer warm met een lekkere frisse salade. Kan ook prima koud gegeten worden!





0 comments:

Een reactie posten